Silencio, por favor, silencio por Enrique Urbina

Hola a tod@s,
Ojalá que todo vaya bien con ustedes. Este post es el quinto en una serie que trata de demostrar que el análisis literario puede ayudar a enseñar el idioma del español. Como la última vez, planeo resumir el cuento brevemente, y hacer un "slow-reading", el cual tiene que ver con un análisis "lento" de lo que pasa en un fragmento del cuento. Esta vez, quiero presentarles a algunos datos sobre la autora y mis sugerencias para unas obras que acaso querrán leer en el futuro después de haber leído este cuentito. Voy a corregir cualquier error en el post y por favor díganme lo que piensan sobre este tipo de post. ¡Espero que lo disfruten!

Hey everyone,
I hope that everything goes well for you all. This post is the fifth in a series that will try to demonstrate that literary analysis can help people learn Spanish. Like the last time, my plan is to summarize the story in a couple of sentences, and do a slow reading, which has to do with a slow analysis of what happens in the story fragment. This time, I want to introduce you all to some facts about the author and my suggestions for works that perhaps you will want to read in the future after having read this short story. I will correct any error in the post and please tell me what you think about this type of post. I hope that you all enjoy it!


"Silencio, por favor, silencio"


Enrique Urbina

Enrique Urbina es un poeta, narrador y articulista mexicano. Es un escritor para Penumbria donde mantiene una columna que se llama "Apuntes de nigromancia," la cual detalla las noticias y la cultura de los videojuegos y arte fantástico. Publicó dos obras de literatura: una obra narrativa Raíces (2016) y una obra poética Aquí el silencio no descansa (2018)- bueno a él le gusta el silencio muchísimo, ¿no? Recomiendo ambas obras, pero me encanta la poesía así que creo que la obra poética es la mejor obra. Aquí es el enlace a la columna si les interesa.

Enrique Urbina is a Mexican poet, narrator, and article writer. He is a writer for Penumbria where he maintains a column called "Notes of Necromancy," which details news and culture of videogames and fantastic art. He published two works: a narrative work Roots (2016) and a poetic work Here silence does not rest (2018)- well, he likes silence a lot, doesn't he? I recommend both works, but I love poetry so I think that the poetic work is the better one. Above is the link to his column if you are interested.

Resumen del cuento

    Tiene lugar en una escuela donde el protagonista es una maestra que se da cuenta del rendimiento de un escolar, Diego, que empeora a través de la semana escolar. Su comportamiento no mejora así que la maestra decide involucrar a los padres de Diego para que resuelvan el problema. En vez de los padres, su hermana Jimena acude a la cita, la cual desconcerta aún más la maestra. Después, decide que es necesario que tenga una cita, la cual la directora de la escuela no quiere que acuda, con los padres mismos en su casa.
    La maestra va a la cita y el padre le dice que Diego está enfermo, el cual es la razón que su rendimiento ha empeorado y la madre suya lo está curando en ese momento. La maestra quiere visitar a la madre y sube al segundo piso de la casa donde encuentra la madre, quien tiene dedos en vez de dientes y no tiene piel en su cuello. De repente, cuando la maestra sale asustada del cuarto, Jimena (quien también tiene dedos en su boca en vez de los dientes) tira su celular a la maestra para que lo tome consigo.
    Aunque parecen normal las fotos del celular, la maestra encuentra 3 videos que ejemplifican el abuso de ambos padres y cómo intentan "curar" a sus hijos. En vez de confrontarlos, la maestra acaba en la casa de los Kether, la familia, para enseñar a los hijos desde la casa después de seguir enseñando en la escuela por algún tiempo. Su horror se vuelve a la rutina cotidiana.

Summary of the story

    The story takes place in a school where the protagonist is a teacher that notices the worsening performance of a student, Diego, throughout the school week. His behavior does not improve so she decides to involve the parents so that they can help resolve the problem. Instead of the parents, his sister Jimena comes to the appointment, which perplexes the teacher even more. After, she decides that it is necessary to have an appointment. to which the school's director does not want her to go, with the parents themselves in their own home.
    The teacher goes to the appointment and the father tells her that Diego is sick, which is the reason why his performance in school has worsened and his mom is treating him at that moment. The teacher wants to see him and goes up to the second floor of the house where she finds the mother, who has fingers instead of teeth in her mouth and does not have skin on her collar. Suddenly, when she leaves the room frightened, Jimena (who also has fingers instead of teeth in her mouth) throws her cellphone to the teacher so that she takes it with her.
    Even though it seems normal, the teacher finds 3 videos that exemplify the abuse of both parents and how they try to "cure" their children. Instead of confronting them, the teacher ends up living in the Kether's home to teach the kids from home, after she continued teaching at the school for some time. Her horror becomes her daily routine.

Análisis literario de un fragmento

"Un mes después, regresas a la escuela. Estás mejor. Ahora vives en casa de los Kether. Tienes que enseñarles a los niños, a los nuevos niños, al Niño, todo sobre la realidad, sobre esa época que viven. Tú también has aprendido, sabes más, sobre ellos. Has visto cosas terribles, cosas que al principio no tenían forma ni orden ni razón de ser, pero ahora estás mejor. Estás mejor. Y estarás aún mejor cuando toda la misión, el ritual, sea completado. A través de las medicinas y los cantos que la señora Kether descubrió y que el señor Kether te enseñó, has sabido sobrellevar el estrés mental. El horror ya no es horror, sino rutina" (Urbina).

    La técnica de usar la narración de la segunda persona es sumamente fuerte en este cuento porque nos pone a los lectores mismos en el papel de la protagonista. Podemos sentir, palpar, oler y imaginarnos de todos los sentidos que experimenta la protagonista. En un cuento weird y de horror, es una técnica exitosa porque depende de la imaginación y es difuso con tal de que cada lector tenga una interpretación única.
    El uso de las oraciones cortas hace hincapié en los sentidos que leemos. Además, se me hace que la voz narradora trata de convencerse que todo anda bien- que la situación está bien así cuando sabemos como lectores que no es la verdad.
    Urbina escoge unas palabras específicas que enfatizan el miedo que tiene la maestra y, por ende, también que tenemos. Juega con la palabra "niño" de tres maneras: los niños representan los hijos superficiales que se ven de la escuela, los nuevos niños tienen que ver con los niños "curados" por la madre, y el "Niño" puede referirse a muchas cosas diferentes y no estoy seguro que hay solamente una manera que se lo ve; creo que radica en la imaginación del lector. También, el uso de "esa época" crea distancia entre la maestra y del mundo que le alberga cuando enseñaba en la escuela- el mundo real.

Literary analysis of a small portion

"A month after, you return to school. You're better. Now you live in the Kether's house. You have to teach the kids, the new kids, the Kid, all about reality, about that era in which they live. You also have learned, you know more, about them. You have seen terrible things, things that at the beginning did not have form nor order nor reason for being, but now you're better. You're better. And you will be even better when all the mission, the ritual, is completed. Through medicines and songs that Mrs. Kether discovered and that Mr. Kether taught you, you have known how to endure mental stress. The horror no longer is horror, but routine" (Urbina).

    The technique of using second-person narration is extremely strong in this story because it puts us in the role of the protagonist. We can feel, touch, smell, and imagine ourselves in all of the senses that the protagonist experiences. In a horror story, it is a successful technique because it depends on the imagination and it is vague so that every reader has their own interpretation.
    The use of short sentences emphasizes the senses about which we read. In addition, it seems to me that the narrative voice tries to convince the teacher protagonist (or rather the teacher convincing herself) that everything is just fine- that the situation is good this way when as readers we know this is not the case.
    Urbina chooses specific words that emphasize the fear that the teacher feels and, therefore, we also feel it (because of the second-person narration). He plays with the word "kid" in 3 different ways: the kids represent the kids on the surface that one can see in school, the new kids have to do with the kids that have been "cured" by their mother, and the "Child"can refer to many different things and I am not sure that there is only one way of looking at it; I believe that it lies in the imagination of the reader. Also, the use of "that era" creates distance between the teacher and the world where she used to live- the real world.

Gramática/Grammar

"Has visto cosas terribles"
"Visto" is the past participle (seen) of ver (to see) and is irregular. If you want a list of the past participle  is used and of some irregular verbs, click this link.

"no tenían forma ni orden ni razón de ser"
the "ni...ni" grammatical construction typically means "neither...nor" but in this case when paired with the no in the beginning it refers to "nor...nor" construction.

"Estarás aún mejor cuando toda la misión, el ritual, sea completado"
Estarás- the future conjugation of the 2nd person for estar
cuando+subjunctive= comes before an event that has yet to occur (therefore indicates some doubt that the mission or ritual will ever be completed; o sea que ella se quedará en la casa por el resto de vida tratando de cumplir esta misión).


Vocabulario/Vocabulary

Enseñar- to teach
Sobrellevar- to overcome, endure

Plan para el próximo post

 Para la próxima semana, quiero analizar el minicuento "Aruturi" del escritor mexicano Juan José Arreola. Es un cuento de horror y espeluznante que juega con la imaginación. Para el cuento después, se lo juro que escogeré algo más ligero.

For next week, I want to analyze the mini-story "Aruturi"from the late Mexican writer Juan José Arreola. It is a creepy, horror story that plays with the imagination. For the following story, I assure you all that I will choose something a little lighter.

Comments

Popular posts from this blog

El patio del vecino por Mariana Enríquez

Autrui por Juan José Arreola/ "Autrui" by Juan José Arreola